Tuesday, December 17, 2013

syurga ALLAH

Bismillahirrahmanirrahim J (السلام عليكم ورحمة الله وبركاته)

Lama da xupdate, sbb kekangan masa yg ada. Esaimen masih ada blm hantar, quizzes yg masih xsettle, dan bnda2 yg perlu diuruskan utk hidup. Cth: makan, tidur, masa dgn kwn2, balik rumah jumpa mak abah dll.

Bnyk sgt perkara nak sharing, nak bgtau walaupun ilmu sy xbnyk mana. Tp still sy meraskan masih ada insan  yg tidak mengetahui. Cukuplah sekadar sy lepas dr tanggungjawab utk menyampaikan walau satu kalimah.
jannah.jpg

Sem ni cukup padat dan mampat, sbb bnyk subjek teori dan perlukan pembacaan yg bnyk. Still ,sy merasakan arghh, cepatnya masa berlalu. Tgk skrg da nak final exam pun. Tp mid term masih xabes, esaimen masih ada blm dihantar, kuiz masih xsettle 2.3. subjek. Tp final 3 mgu lg. moga Allah permudah J




Text Box: Wanita yg kurang cantik, Tapi kerana dia ada agama, Orang akan lihat dia kelihatan manis.

Wanita yang tidak kaya,tapi kerana dia ada agama,
Orang akan lihat dia sebagai seorang yang redha.

Wanita yang keturunannya tidak berdarjat,
tapi kerana dia ada agama, Orang akan lihat dia seorang yang rendah diri.

Perempuan yang tidak pandai,tapi kerana agama,
Orang akan lihat dia sebagai seorang ibu mithali.

- sweet and osem -
E.3.5
Bilik di uia. Kami duduk berempat dan semuanya dr kos yg sama. Najibah dan hanini dari Kelantan. Amalina dr Selangor. Setiap hari kami akan solat berjemaah. Siap ada jadual imam lg utk setiap waktu. Haha. Ni disebabkan masing2 nak melarikan diri utk jadi imamah (sbb perempuan). Kebiasaan selepas maghrib, kami akan duduk dan halaqah  sementara menunggu isyak. Tidak kira samada dengan perkongsian atau tazkirah atau ulang hafalan dll.
Text Box: “…Katakanlah: Api Neraka Jahannam itu lebih sangat panas jikalau mereka mengetahuinya.’” ( At-Taubah: 81)
 







Ya, zaman skrg semua berubah. Dunia makin tua. Dunia semakin di kejar, walaupun setiap org ada fikrah bahawa dunia Cuma persinggahan. Dunia tiada apa, semuanya hanyalah tipu daya semata.

$tBur ÍnÉ»yd äo4quysø9$# !$u÷R$!$# žwÎ) ×qôgs9 Ò=Ïès9ur 4 žcÎ)ur u#¤$!$# notÅzFy$# }Îgs9 ãb#uquptø:$# 4 öqs9 (#qçR$Ÿ2 šcqßJn=ôètƒ ÇÏÍÈ  

64. dan (ingatlah bahawa) kehidupan dunia ini (meliputi Segala kesenangan dan kemewahannya, jika dinilaikan Dengan kehidupan akhirat) tidak lain hanyalah ibarat hiburan dan permainan; dan Sesungguhnya negeri akhirat itu ialah kehidupan Yang sebenar-benarnya; kalaulah mereka mengetahui (hakikat ini tentulah mereka tidak akan melupakan hari Akhirat).

Muslimah adik dan kakak..
Tutuplah aurat seperti mana ALLAH perintahkan. Mudah.cukup senang. Buatlah, patuhlah suruhan ALLAH. Sedarlah kita hanya hamba. Kita tiada apa nak defend diri masa kiamat nanti.
Bertaubatlah skrg. Ayuh mujahadah. Ayuh berubah ke arah lebih baik. Allah masih terima taubat skrg. Jgn kita menyesal kemudian hari. Jgn kita menyesal semasa pemberian buku amalan nanti.


Ramai org di kubur mahu dikembalikan ke dunia utk berbuat kebaikan. Kenapa kita xnak amek pengajaran dr umat2 terdahulu? Bagaimana Allah menimpakan mereka azab2 yg pedih, dahsyat dan janji Allah itu pasti.

öqs9ur #ts? ÏŒÎ) šcqãB̍ôfßJø9$# (#qÝ¡Ï.$tR öNÎhÅrâäâ yZÏã óOÎgÎn/u !$oY­/u $tR÷Ž|Çö/r& $uZ÷èÏJyur $oY÷èÅ_ö$$sù ö@yJ÷ètR $·sÎ=»|¹ $¯RÎ) šcqãZÏ%qãB ÇÊËÈ  
12. dan (sungguh ngeri) sekiranya Engkau melihat ketika orang-orang Yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhan mereka (dalam keadaan malu dan hina, sambil merayu): "Wahai Tuhan kami, Kami telah melihat dan mendengar Dengan sejelas-jelasnya (akan Segala Yang Kami ingkari dahulu); maka kembalikanlah Kami ke dunia supaya Kami mengerjakan amal-amal Yang baik; Sesungguhnya Kami sekarang telah yakin". (surah sajdah: 12)

Ukhti2 sayang,
Panas dunia sikit je. Sekejap Cuma. Jika dia akhirat nanti, api neraka  panas selamanya. Api tidak pernah sejuk, malah makin marak dan membesar. Dan api itu akan kekal selamanya.

Benar kata pepatah: dunia ini adalah penjara utk org mukmin, tp syurga bg org kafir.

Biarlah kita bersush skrg, insyallah nanti kita senang di akhirat. Kita dapat masuk syurga. Semoga Allah beri kesempatan kpd kita utk bertaubat.
allah terima taubat.jpg

Sy yg bercakap juga akan diuji oleh ALLAH krna mulut itu llebih dekat dgn sy. Semoga ALLAH memberi kita kekuatan utk melawan hawa nafsu dan mujahadahlah.
Iye.
Teruskan mujahadah wahai bakal bidadari syurga semua.
Siapa yg xnak jd bidadari?
Dan siapa yg xnak syurga ALLAH?
Sekalipun mat rempit atau org yg pernah melakukan dosa2 besar, mereka juga masih mahu utk syurga ALLAH.
Namun, utk mencapainya, perlulah adanya spiritual and rohani yg kuat. Jasadi apatah lg. perlukan kesabaran, kekuatan, ilmu dan sokongan.
erti reda.jpg
Wallahualam.
Setakat ini dulu perkongsian.
Semoga dapat dijadikan iktibar dan pedoman. Ambillah mana yg baik, yg buruk tinggalkan saja dlm tulisan .:)


No comments:

Post a Comment


pemilik cinta

Wahai muslimah,dirimu ibarat kuntum penyeri.. Sang suria pagi... Kudupnya mekar meniti hari.. Mewangi bak haruman syurgawi.. Usah biarkan wajahmu dipalit luka, lantaran iman tatkala leka. . Taqwamu menjadi benteng diri.. Angkatlah martabatmu ke puncak tertinggi.. insyallah...^_^
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...