Saturday, April 20, 2013

jaga hati, jaga iman :P


اللهم صلي على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

assalamualaikum semua..

baru2 ni bnyk talk yg sempat sy hadirkan diri, sedikit sebanyak dapat menambah pengetahuan , mencatit ilmu yg kdg2 sy pun terlepas pndg yg hakikatnya amat penting utk kita semua..

menulis bkn utk menunjuk, menulis bkn utk perhatian, menulis bkn mengatakan aku bijak berkata2, menulis bkn saja2, menulis bkn utk hilangkan rasa bosan, tp MENULISKU untuk sebarkan sedikit sebanyak yg aku tahu sebagai bekalan perjlanan hidup kita..

insyallah, keberkatan dr ALLAH amat penting dlm kita melayari kehidupan sebagai seorg HAMBA~

aku berbicara krna aku sygkan kalian semua, aku rindukan suasana biah solehah dulu, aku rindukan perwatakan yg baik dr kamu, dan aku harap kita semua bakal menjadi tetamu di SYURGA ALLAH..amin

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi2-tbEzw52IUR0rIUSKVz56YWOoa6ktYm5zX3tFul1iktkbG7d0slj3t8ryUka7-xVux7w9vI4eozV3QppXJ680ckApcNsSF6YNidL9zIEck9GzRuFAKmpkQFLm5aFM2SmFxhTJwbN47o/s1600/erti+shbt.jpg

Ø bermula dgn talk dr saudara HILAL ASYRAF dengan tajuk "sebelum aku bernikah"..
beliau mendefinisikan bahawa cinta itu "adalah sesuatu yg boleh membawa kita ke syurga ALLAH"..xkira mcm mana pasangan kita, berbalik semula pd makna perkahwinan itu sendiri. 

cinta dengan siapa, bagaimana kita melahirkan rasa cinta, dan bila masanya?

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi3-cwLgUOhQx7sNHgXuGPuosykKBn-eCHJnBNoZVVEXUYYRe-KgKqHDCFqPFMN6ldUhTnN7Tc6tMbq011cNnZgCHq5gw6L-3RjBA8sqfhsr0oWDcM5a5kTnwK8LDZESmBUI-KdHDx-OoM/s1600/jgn+jadikan+cinta+fitnah.jpgcinta itu FITRAH, tetapi jgn sesekali menjadikan ia FITNAH kepada kita. nauzubillah


beliau kongsikan tntg PERSIAPAN SEBELUM BERUMAHTANGGA:-
new journey, new life, new person, new mission with 1 GOAL (syurga)
  • Persiapan spiritual / jiwa- Cek semua diri bagaimana hubungan kita dengan ALLAH, bagaimana hubungan kita dengan manusia..ilmu fardu ain da khatam ke? tajwid bacaan al quran da lepas ke? solat di awal waktu ke? dan mcm2 lg..PLEASE ASK OURSELVES ABOUT IT.. take note and try to develop better. cnth buatlah list tntg amalan harian, pd situ kita boleh lihat setakat mana ibadah yg kita lakukan hari2..

  • Persiapan mental / emosi- Dia suggestkan bnykkn baca buku tentang perkahwinan, how to solve or how we face our family matter later? Tlg fikir dan jgn sesekali ambila mudah tentang ini. Banyak penceraian di usia muda skrg, kerana tidak jelas dengan objektif perkahwinan itu sendiri. dan yg paling penting, look ourselves first. Bagaimana kita melayan adik2 kecil kita, penuh kesabaran atau tidak.. kalau belum, please don't nikah. Sebab nikah bkn utk masa sehari, tetapi utk sepanjang hidup. Please be tolerance if you want to nikah. :) lastly, he said that, we must always talk or chat with older people to know WHAT IT IS MARIAGE? HOW LIFE IN MARRIAGE? jadi, lepas kita da dengar experience diorg, so kita akan belajar dan bersedia utk semua itu.

  • Material- Bkn nak kita jadi materialistik, tp how we manage our money? sebagai lelaki, kamu nak berkahwin, tp bagaimana pengurusan wang sebelum berkahwin..boros ke jimat? ke setiap bln masih telefon mak suruh bankin duit??? ask ourselves okayy..and jawab la. :P utk perempuan, skrg masih kaki shoping ke? Atau sekadar membeli brg keperluan, tidak kehendak..insyallah. i’ll try my best to not boros!
< HIDUP BERLANDASKAN SYARAK, INSYALLAH BAHAGIA DUNIA AKHIRAT >
Ø kedua tajuk " I LOVE U OSEM"
$pkšr'¯»tƒ tûïÏ%©!$# (#qãZtB#uä (#þqè% ö/ä3|¡àÿRr& ö/ä3Î=÷dr&ur #Y$tR $ydߊqè%ur â¨$¨Z9$# äou$yfÏtø:$#ur $pköŽn=tæ îps3Í´¯»n=tB ÔâŸxÏî ׊#yÏ© žw tbqÝÁ÷ètƒ ©!$# !$tB öNèdttBr& tbqè=yèøÿtƒur $tB tbrâsD÷sムÇÏÈ  
6. Wahai orang-orang Yang beriman! peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka Yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat Yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah Dalam Segala Yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan Segala Yang diperintahkan.

·        Cinta ibarat api, kalau kita xmampu utk mengawal api, maka kita akan terbakar dalam api.

·        Tiada istilah couple islamic, atau cinta ana anti dll. Kerana dlm hadis da tertera bahawa yg HALAL itu jelas, dan HARAM itu jelas. Sebagai cnth babi. Walaupun kita bacakan ia quran, walaupun kita bersihkan dia, atau sembelih mengikut syariat ALLAH, tp ia masih haram..kerana babi itu memang haram di makan oleh org islam.

·        Orang yg tahu tentang cinta, tidak semestinya faham. Ttpi org yg faham maksud cinta, maka dia memang tahu. Dalam hadis ada berbunyi bahawa “Dalam hati anak Adam ada seketul daging, bila baik daging itu, maka baik lah seluruhnya. Jika rosak daging itu, maka rosaklah seluruhnya. Daging itu ialah hati”. Konklusi, hati yg bersih akan diterjemahkan dengan akhlak yg baik, insyallah dipertemukan dgn yg soleh. Jaga hati, jaga iman.(^_^)

Cukup setakat ini dulu perkongsian. Insyallah ada waktu kelapangan, sy akan sambung menulis..

Ambillah yg jernih, yang soleh utk dijadikan panduan. ALLAH knows better from us.
Maaf sebarang ketelanjuran kata, terkurang bicara, moga ALLAH menilai setiap usaha kita.


 
sy ingin jadi solehah, sbb sy nak dpt yg soleh

No comments:

Post a Comment


pemilik cinta

Wahai muslimah,dirimu ibarat kuntum penyeri.. Sang suria pagi... Kudupnya mekar meniti hari.. Mewangi bak haruman syurgawi.. Usah biarkan wajahmu dipalit luka, lantaran iman tatkala leka. . Taqwamu menjadi benteng diri.. Angkatlah martabatmu ke puncak tertinggi.. insyallah...^_^
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...