Wednesday, September 28, 2011

tanggungjwab seorg ADAM...

assalamualaikum pmbuka bicara,
moga pembaca dlm keadaan sihat sejahtera...

YA ALLAH, AKU MOHON ENGKAU JAUHKAN KAMI DR FITNAH2 KPD KAUM ADAM...MOGA KAMI DIGOLONGKAN DLM KALANGAN HAMBA2 MU YG SOLEH DAN SOLEHAH...

rabbi yassir wa la tua'ssir...

sllu sy ulangkan kpd saudara / kwn lelaki yg rpt dgn sy yg akan mendirikan umah tangga,,
sy:           dah bersedia ke nak pikut tggungjwb yg besar ni??
saudara: np ckp mcm tu??sush ke jd ketua keluarga ni??
sy:          xsush..cume agak berat la...suami perlu bwk isteri ke jln kebaikan...suami kena didik ank dan isteri      
              supaya mengikut syariat ALLAH..cth buat apa yg disuruh dan tgglkan ape yg di larang..
saudara: oh..mcm tu ke??..................................................................

*begitulah serba sdkit perbualan kami...
tggungjwb lelaki ni sgt2 berat..samaada pd keluarga sndiri..pd maknya..pd saudara prempuannya, dan jgk pd ahli keluarganya bila sudh berumah tngga..

jika dia melalaikan  tnggungjwbnya maka....


perkongsian yg ana ambil dari facebook..moga dpt beri pengajaran kd semua ..

Di akhirat nanti ada 4 golongan lelaki yg akan ditarik
masuk ke neraka oleh wanita. Lelaki itu adalah mereka
yg tidak memberikan hak kpd wanita dan tidak menjaga
amanah itu. Mereka ialah:



1. Ayahnya

Apabila seseorang yg bergelar ayah tidak mempedulikan anak2 perempuannya didunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat,mengaji dan sebagainya Dia membiarkan anak2 perempuannya tidak menutup aurat. Tidak cukup kalau dgn hanya memberi kemewahan dunia sahaja. Maka dia akan ditarik ke neraka oleh anaknya.

(p/s; Duhai lelaki yg bergelar ayah, bagaimanakah hal keadaan anak perempuanmu sekarang?. Adakah kau mengajarnya bersolat & saum?..menutup aurat?.. pengetahuan agama?.. Jika tidak cukup salah satunya, maka bersedialah utk menjadi bahan bakar neraka jahannam.)

2. Suaminya

Apabila sang suami tidak mempedulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul! bebas di pejabat, 

memperhiaskan diri bukan utk suami tapi utk pandangan kaum lelaki yg bukan mahram. Apabila suami 

mendiam diri walaupun seorang yg alim dimana solatnya tidak pernah bertangguh, saumnya tidak tinggal, 

maka dia akan turut ditarik oleh isterinya bersama-sama ke dlm neraka.

(p/s; Duhai lelaki yg bergelar suami, bagaimanakah hal keadaan isteri tercintamu sekarang?. Dimanakah

 dia? Bagaimana akhlaknya? Jika tidak kau menjaganya mengikut ketetapan syari'at, maka terimalah hakikat

 yg kau akan sehidup semati bersamanya di 'taman' neraka sana .)

3. Abang-abangnya

Apabila ayahnya sudah tiada,tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke bahu abang-abangnya dan

 saudara lelakinya. Jikalau mereka hanya mementingkan keluarganya sahaja dan adiknya dibiar melencong

 dari ajaran Islam,tunggulah tarikan adiknya di akhirat kelak.

(p/s; Duhai lelaki yg mempunyai adik perempuan, jgn hanya menjaga amalmu, dan jgn ingat kau terlepas...

 kau juga akan dipertanggungjawabkan diakhirat kelak...jika membiarkan adikmu bergelumang dgn

 maksiat... dan tidak menutup aurat.)

4. Anak2 lelakinya

Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yg haram disisi Islam. bila ibu

 membuat kemungkaran mengumpat, memfitnah, mengata dan sebagainya...maka anak itu akan disoal dan

 dipertanggungjawabkan di akhirat kelak....dan nantikan tarikan ibunya ke neraka.

(p/s; Duhai anak2 lelaki.... sayangilah ibumu.... nasihatilah dia jika tersalah atau terlupa.... krn ibu juga

 insan biasa... x lepas dr melakukan dosa... selamatkanlah dia dr menjadi 'kayu api' neraka....jika tidak, kau

 juga akan ditarik menjadi penemannya.) 

Lihatlah.....betapa hebatnya tarikan wanita bukan sahaja di dunia malah diakhirat pun

 tarikannya begitu 

hebat. Maka kaum lelaki yg bergelar ayah/suami/abang atau anak harus memainkan 

peranan mereka.

 Firman Allah S.W.T; "Hai anak Adam, peliharalah diri kamu serta ahlimu dari api neraka

 dimana bahan

 bakarnya ialah manusia, jin dan batu-batu...."..!!!!

No comments:

Post a Comment

pemilik cinta

Wahai muslimah,dirimu ibarat kuntum penyeri.. Sang suria pagi... Kudupnya mekar meniti hari.. Mewangi bak haruman syurgawi.. Usah biarkan wajahmu dipalit luka, lantaran iman tatkala leka. . Taqwamu menjadi benteng diri.. Angkatlah martabatmu ke puncak tertinggi.. insyallah...^_^
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...